Історія підприємстваАвтобусний транспортМіський тролейбусМіський трамвайФунікулерКерівництвоАвтобусиТрамваїТролейбусиНовиниВакансіїСтруктура підприємстваЗапобігання проявам корупціїФінансові звітиФінансовий звіт 2013р.Фінансовий звіт 2014р.Фінансовий звіт 2015р.Результати роботи КП "Київпастранс" 2015Фінансовий звіт 2016р.Фінансовий звіт 2017р.Фінансовий звіт 2018р.Про КиївпастрансВартість проїздуОбґрунтування тарифів 2015Обґрунтування тарифів 2018Види квитків та їх виглядПільгиМаршрути та розклад рухуМіжнародні маршрутиТранспорт онлайнПравилаКонтролериПасажирський контрольКіоски продажу квитківЗупинки та їх приналежністьТимчасові зміни рухуПасажирамЗамовлення перевезеньЕкскурсіїЛабораторіяНавчально-курсовий комбінатПродаж деталей, вузлів та агрегатівПослугиОбслуговування пасажирівСхема маршрутів внутрішньо-обласного сполученняСхема маршрутів міжобласного сполученняМіжобласні рейсиВнутрішньообласні рейсиПриміські рейсиМіжміське сполученняПриміське сполученняВитяг з правил надання послуг пасажирського автомобільного транспортуПереоформлення квитків, повернення плати за проїздРозташування місць в автобусахОбов'язкове особисте страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті Міжнародні відправленняСхема руху міжнародних автобусних маршрутівАвтостанція ВидубичіПублічні закупівліКонтакти

55 років трамвайним поїздам в Києві!

27.11.2018

55 років тому в Києві, вперше в СРСР, розпочалось використання трамвайних поїздів, з’єднаних за системою багатьох одиниць!          

У 1962 році молодий головний інженер  служби рухомого складу  КТТУ (Київського трамвайно-тролейбусного управління)   Володимир  Пилипович Веклич та  його  підлеглий  Геннадій Щербина, у зв'язку з великою кількістю подій з трамвайними поїздами під час їх роботи на маршрутах зі складним рельєфом,  розробили механізм для автоматичного гальмування  у разі перевищення головним і причіпним вагонами  максимально допустимої швидкості на ухилах.

 Володимир Веклич (ліворуч) і Геннадій Щербина (в центрі) в службі рухомого складу  КТТУ (1963 рік).  Фото В.Я.  Веклич. 

Наступним логічним кроком по поліпшенню динамічних характеристик трамвайних потягів стала і їх експлуатація за системою багатьох одиниць, коли водій з головного вагона керує роботою двигуна і гальм причеплених ззаду вагонів.  Уперше  це вдалося зробити  на рейковому транспорті  американському винахідникові Френку Спрэйгу в 1887 році на електро-поїздах естакадної залізниці Чикаго.

Керовані за цим принципом  електропоїзди  з'явилися і в інших країнах.    У кінці п'ятдесятих років  на Ризькому вагонобудівному заводі  був створений перший в СРСР трамвайний потяг з експериментальних вагонів РВЗ- 55,  працюючий за системою багатьох одиниць (СБО), проте, через істотні недоліки, він не був рекомендований до виробництва.

Володимир  Пилипович  почав проводити експерименти зі створення такого потягу на базі Дарницького депо, в яке почали поступати нові чеські трамваї  Tatra Т2, а потім  і Tatra T3.

Навчаючись  у Харківському інституті інженерів комунального будівництва,  під час літньої  виробничої практики,  яка проходила на Ризькому вагонобу-дівному заводі,  він отримав хороший досвід  з конструювання  пристроїв  для керування електричками за системою багатьох одиниць. Його розробки  навіть були впровадженні в нових моделях електропоїздів. Крім того, він зміг детально вивчити проблеми, які завадили впровадженню СБО на трамваях, що випускалися ризьким заводом.

В експериментах Векличу активно допомагали інженери-ентузіасти  депо  Ісаак Кацов та Іван Погрібний. Під час випробувань потягу були внесені конструктивні зміни у головні і причіпні вагони,  список яких був переданий чехословацькій стороні.

 Ісаак Кацов (ліворуч) та Володимир Веклич у  тролейбусному депо №2  (1966 рік).

Побажання киян були  оперативно враховані  заводом  і модернізовані трамваї  Tatra  стали зчіплювати у  дво- і тривагонні потяги,  працюючі за СБО. 

У 1963 році київські транспортники стали першими в країні,  хто здійснив у широких масштабах експлуатацію трамваїв за цією системою.

 Поїзд із вагонів Tatra T3, з’єднаних за системою багатьох одиниць, на маршруті (середина 1960–х).

Слід зазначити, що створення аналогічних поїздів на безрейковому транспорті у той час вважалося технічно неможливим, бо потребувало ще й організації управління системами керування хвостових машин. Розв’язати цю складну  задачу через 79 років після винаходу Спрейга, зумів також Володи- мир Пилипович Веклич.

 Тролейбусний поїзд Володимира Веклича в депо  № 2 перед виїздом на випробування  (1966 рік). Фото В.П.  Веклич. 

12 червня 1966 року на вулицях Києва з’явився  перший у світовій практиці тролейбусній поїзд, створений Векличем. За його спогадами, саме досвід, отриманий в Ризі і  Києві при створенні трамвайного потягу, спонукав його на цей винахід.                               

За матеріалами ветерана електротранспорту Брамського К.А.